Drie weken hebben we geleerd hoe ons lichaam er vanbinnen en vanbuiten uitziet. De verschillende lichaamsdelen hebben we al spelenderwijs verkend. Ook over onze dagelijkse hygiëne is er heel wat aan bod gekomen. We hebben leuke verhaaltjes, een lied en versje geleerd. Wat toch vrij moeilijk bleek te zijn, was hoe we onze gevoelens moeten verwoorden !
Dus veel nieuwe dingen ontdekt rond dit vrijwel belangrijk thema !
LICHAAM
Otis bracht Joske mee naar onze klas.
Wat kon hij veel vertellen over die torso zeg! Knap Otis 👍!
Ook Mika had een prachtig boek meegebracht.
Er zat een puzzel bij van het geraamte, wat was die leuk om te maken !
Versje ~ Dit ben ik
Voorbereidende lezen
Zo lezen we de kaart:
geen haar ~ niet blond ~ geen krullen (of kaal)
geen grote ogen (of kleine ogen) ~ niet blauw ~ met een bril
een snor ~ niet blond ~ dikke snor
een gesloten mond ~ niet lachend of droevig
Als controle staat op de achterkant van de leeskaart het juiste gezicht:
Kindje tekenen ~ lichaamsschema toepassen
Geraamte uitknippen en terug in elkaar puzzelen
HYGIËNE
Handdoeken vergelijken
( aanbrengen en inoefenen: lengte - breedte - korter - langer - etc )
Hoe wassen we ons ?
( kleuters verwoorden wat ze doen en zo herhalen we het lichaamsschema )
Handdoeken weven
GEVOELENS
De vier gevoelens uitbeelden
Taalspelletjes
We kijken en vertellen aan elkaar wat we op de praatplaten zien en posten het in de juiste gevoelensbus.
BODYMAP
Tijdens de zorgmomenten geeft juf Kristine ook aan mijn kleuters bodymap.
Bodymap is een ontwikkelingslab.
De leeftijd van 0 tot 8 jaar is een heel belangrijke ontwikkelingsperiode. Het is dan ook van groot belang dat we onze kinderen tijdens deze periode een heel rijke stimulerende omgeving aanbieden. Een gezonde motorische ontwikkeling vormt dan ook de basis voor alle verdere ontwikkeling. Hierdoor geven we onze kinderen optimale kansen om hun eigen talenten te kunnen ontplooien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten