De afgelopen 2 weken hebben we ons ondergedompeld in de wereld van de kleuren, vormen, strepen, stippen, vlekken en sporen.
We leerden over:
* de drie hoofdkleuren en de kleuren van de regenboog en hoe we door deze kleuren te mengen andere kleuren en tinten kregen.
* de verschillende vormen en gingen deze vergelijken met voorwerpen in de klas. We deden spelletjes en lieten vormen tot leven komen.
* lijnen, strepen en stippen en knutselden grappige werkjes.
* allerlei vlekken en hoe gemakkelijk je die kan maken en gingen op zoek naar sporen als echte speurders.
Experimenteren met de drie hoofdkleuren
Kleurenspectrum
Doel :
v Voorbereidend lezen:
è inoefenen
woorden (rood – geel – blauw – oranje – groen – paars ) vergelijken en herkennen
met de woorden op het bord
v Voorbereidend schrijven:
è inoefenen
fijne motoriek è met fijne verfborstel schilderen tussen de
aangegeven lijnen
v De juiste kleuren op de juiste plaats gebruiken ~ geheugen oefenen:
è hoofdkleuren
kennen
è mengen
van steeds 2 hoofdkleuren
Regenboog schilderen
vRuimtelijk inzicht
inoefenen:
è de regenboogkleuren in de juiste volgorde schilderen
è oriënteren op het tekenblad: bovenaan, midden, onderaan
vSchrijfrichting &
schrijfpatroon inoefenen:
è schilderen van links naar rechts
è bogen schilderen
Lied ~ Alles heeft een kleur
Levende vormen
Vormenmannetjes knutselen met allerlei technieken
Opvoedend spel i.v.m. vormen en kleuren
Spel met de logiblokken
Spel met houten blokken
Spel met steeknagels
Lijnen schilderen en vormen uit foam uitknippen
Vlekken maken
Voorbereidende oefeningen:
schrijven
lezen
we zoeken de verschillende onderdelen van het gezicht door de leeskaarten te gebruiken
Zo lezen we de kaart:
geen grote ogen (of kleine ogen) ~ niet blauw ~ met een bril
een snor ~ niet blond ~ dikke snor
een gesloten mond ~ niet lachend of droevig
Als controle staat op de achterkant van de leeskaart het juiste gezicht:
Versje ~ Tekenen
Zalig! Weeral zoveel leuke foto's! Danku juf Kristina xxx
BeantwoordenVerwijderen